استانداری ایلام

مدیر کل روابط عمومی استانداری

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در سطح کشور

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در سطح کشور

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در سطح کشور

🔹قسمت اول: 
✔️ پیگیری های استاندار ایلام در حوزه سرمایه گذاری، راهسازی، مرز و اربعین

✍️سلام ایلام:
[ مطالبه گری، صرف نوشتن یک نامه آن هم بدون پیگیری نیست، بلکه یک پروسه پیوسته و مدت دار است که با سه فاکتو مهم آگاهی و تسلط به امور، شهامت و استقامت در پیگیری و منطق تمام کنندگی دنبال می شود ... ]

۷۰۰ دیدار با مسئولان ارشد کشوری و لشکری ظرف ۴۰ ماه برای یک استاندار می تواند یک رکورد کم نظیر و بعضاً بی نظیر و نشان از تعهد بالا و عزم جدی وی در پیگیری خواسته‌ها و مطالبات مردمی در یک استان به شمار رود. 

قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در این بازه زمانی به خوبی نشان داده که با آگاهی و تسلط بر امور مصرانه در پی تحقق خواسته ها و مطالبات مردمی عزمی راسخ داشته و با جدیت تا حصول نتیجه به تلاش هایش تداوم بخشیده است. و امروز خروجی این رفت و آمدهای پرتکرار در ابعاد مختلف قابل طرح بوده و در این مجال به اختصار بدان پرداخته می شود:

۱- پیگیری های استاندار ایلام در زمینه سرمایه گذاری
پرواضح است که در طول ۴۰ ماه خدمت قاسم سلیمانی دشتکی بعنوان نماینده عالی دولت در استان ایلام، وی همواره یکی از مهمترین مسیر هایی که بصورت شبانه روزی دنبال کرده، ایجاد سرمایه گذاری در این منطقه از کشور بوده است. او با این راهبرد اساسی همواره دو مولفه مهم توسعه و ایجاد اشتغال را توام باهم دنبال کرده است. 

استاندار ایلام ابتدا با اجرای مجموعه اقداماتی چون ایجاد طرح های بی نام، شکستن سد بروکراسی اداری بر سر راه سرمایه گذاری، احیای ظرفیت های قانونی و ایجاد مشوق های لازم برای سرمایه گذاران و ... ضریب امنیت سرمایه گذاری استان را ارتقا بخشید بطوریکه برطبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس، استان ایلام در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ بعنوان امن ترین استان کشور برای سرمایه گذاری شناخته می شود. 

بدنبال آن و درپی رایزنی های گسترده سلیمانی دشتکی با نهادها، شرکت ها و هلدینگ های بزرگ برای مشارکت و اجرای طرح های مختلف در استان، رشد سرمایه گذاری استان در همان سال به بیش از ۲۰۰ درصد می رسد و ایلام جزو ۷ استان برتر کشور در این زمینه معرفی می گردد. 

در این راستا و بر طبق گزارش اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان در این مدت در حوزه های مختلف نفت و گاز و پتروشیمی، آب و خاک و کشاورزی، صنعت راه و ... بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در استان صورت می پذیرد. این رقم تقریباً ۱۰۰ برابر بودجه عمرانی استان در سال جاری است.

۲- پیگیری های استاندار ایلام در حوزه راهسازی
به عقیده استاندار ایلام راه توسعه استان از دل جاده های دور و دراز آن می گذرد و حال که ایلام در مسیر کربلا قرار گرفته است این مهم بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است تا استانی که در قبل از دولت تدبیر و امید کمتر از ۳۵ کیلومتر بزرگراه داشته است هم اکنون دارای ۱۵۰ کیلومتر بزرگراه باشد و انشاالله تا پایان دولت به ۲۰۰ کیلومتر افزایش یابد. از این رو چند سالی هست که ایلام به یک کارگاه بزرگ راه سازی در کشور مبدل شده است. 

در این زمینه استاندار ایلام به اتفاق مسئولان مربوطه پیگیری های ارزشمندی در حوزه افزایش اعتبارات این حوزه فراهم ساختن زمینه طرح ها و پروژه های مهم و کلیدی چون ایجاد راه آهن و شروع بکار فاز اول این طرح مهم و تاریخی انجام دادند تا سرانجام در ۲۹ خرداد ماه سال جاری با دستور رئیس جمهور آغاز عملیات اجرایی فاز اول اتصال ایلام به شبکه ریلی کشور به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومان و همچنین رونمایی از آزاد راه پل زال - مورموری - دهلران - چیلات به طول ۱۲۶ کیلومتر با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان انجام شد. 

البته با رایزنی های استاندار ۲۷۰ میلیارد تومان دیگر در بودجه ۱۴۰۰ برای اجرایی شدن فاز اول پروژه مهم راه آهن اختصاص یافت. در ادامه تلاش های ارزشمند دیگری در این حوزه چون افزایش قابل توجه بزرگراه های استان از ۳۵ کیلومتر به ۱۵۰ کیلومتر و تا پایان دولت تدبیر و امید به ۲۰۰ کیلومتر، ۲۲۰کیلومتر راه اصلی ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، بیش از ۱۱ هزار و پانصد متر تونل و پیگیری تداوم آزاد راه حمیل-ایلام-مهران-کربلا و... انجام شده و ادامه دارد.

- پیگیری های استاندار ایلام در حوزه مرزی
استان ایلام با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق از جایگاه مهم و حائز اهمیتی در روابط بین دو کشور ایران و عراق برخوردار است. در این زمینه تردد زوار و مراودات تجاری بین دو کشور ایران و عراق دو مولفه بسیار مهمی است که جایگاه استان ایلام را در امور مرزی خاص و منحصر به فرد ساخته است. در این راستا سلیمانی دشتکی از یک طرف با دیپلماسی فعال و موفق با همتایان خود در آن طرف مرز و از سویی دیگر با حضور و مشارکت فعال در نشست مشترك توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب كشور کارنامه قابل قبولی برای ایجاد توسعه وامنیت پایدار در مناطق مرزی استان انجام داده است. 

در این راستا وی همواره با تاکید جدی بر احیای ظرفیت ها و مشوق های سرمایه گذاری در مرز، اجرا و تکمیل طرح ها و پروژه های مهم مرزی، فراهم ساختن زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری مهران، ایجاد اخذ مجوز گذر مرزی چیلات، اخذ مجوز و آماده کردن زیرساخت های بازارچه های مرزی چیلات، چنگوله و مصوب نمودن بازارچه هلاله شمالی در شورای ساماندهی مبادلات مرزی و دیگر مطالبات مهم استان در حوزه مرزی و ... عملکرد موفق و قابل توجه ای به نمایش گذاشته است. 

بنابراین، امروز مرز بین المللی مهران ضمن اینکه بعنوان انتخاب اول زوار برای تردد به عتبات عالیات  مبدل شده است، به گذرگاهی امن و اثربخش در تجارت بین دو کشور ایران و عراق در این شرایط تحریم با حجم بین یک و نیم تا ۲ میلیارد دلار کالا و ارز در سال مبدل شده و از جهتی نیز باعث ایجاد اشتغالزایی برای بیش از ۲۰۰۰ نفر گردیده است.

۴- پیگیری های استاندار ایلام در حوزه اربعین
اربعین در استانی که بعنوان دروازه عتبات عالیات و پایتخت خادمین اربعین حسینی علیه السلام شناخته می شود دارای جایگاه و اهمیت بالایی است. هر ساله در ایام اربعین همزمان با حضور میلیونی زائران شاهد حضور حجم بالای مسئولان ارشد کشوری و لشکری در مرز بین المللی مهران بوده ایم. جایی که استاندار ایلام از این فرصت به خوبی برای توسعه امکانات و زیرساخت های اربعین استفاده کرده است. 

بطور نمونه در اولین روز کاری وزیر راه و شهرسازی وی به دعوت استاندار به مهران می آید و از طریق زمینی از مسیرهای اربعین بازدیدبعمل می‌آورد که این مهم منتج به اختصاص اعتبارات بیشتر و تعریف طرح ها و پروژه های جدید می‌شود. 

با این حال ایجاد، احیا و تثبیت ردیف اربعین در بودجه سالانه و افزایش اعتبارات این حوزه به ۱۰۰ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰، افزایش زیرساخت های اربعین در مسیرهای منتهی به اربعین، ارتقا و توسعه پایانه مرزی مهران، بازگشایی و تکمیل سه تونل اربعین، کربلا ۱ و ۲ و فاز اول تونل کبیرکوه، شروع عملیات اجرایی تونل آزادی دو، رفع گردنه ها و پیچ های حادثه خیز به ویژه در مسیر ملکشاهی به مهران، ایجاد نیوجرسی در مسیرهای اربعین منتهی به مهران از جمله اقدامات مهمی بود که در این زمینه صورت پذیرفت.

همچنین ایجاد ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و احداث ۱۰ هزار متر مربع سایه بان، لوله گذاری و آبرسانی مسیرهای تردد زوار در پایانه مرزی، ایجاد و توسعه پایانه برکت، افزایش گیت ها، ایجاد زائرسرا، موکب و استراحت گاه های دائمی، جداسازی مسیر دسترسی به پایانه برکت از پل زائر، سکوبندی پایانه مسافربری برکت، تکمیل کنارگذر غربی، جداسازی جاده ترانزیت از مسافری در مرز ایران و عراق در مهران با احداث پل ۳۰۰ متری، ایجاد کنار گذر شرقی و غربی مهران، تسریع در تکمیل و توسعه زیرساخت های پایانه مرزی مهران، ایجاد مانیتورینگ پایش مسیرهای اربعین، ایجاد آشیانه بالگرد و اختصاص یک بالگرد با اعتبار بیش ۲۱۳ میلیارد تومان و ... از دیگر اقداماتی بود که توسط استاندار ایلام و مجموعه مسئولان مرتبط در این زمینه انجام شد تا امروز مرز بین المللی مهران به جهت امنیت بالا، ایجاد زیرساخت های لازم و تسهیل در تردد، انتخاب اول زوار و مرکز توجه در کشور باشد. 

در این راستا شاهد افزایش تردد سالانه زوار اربعین از ۲۰۰ هزار نفر در سال ۹۱ به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در اربعین ۹۶ و سپس به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در اربعین ۹۷ و سرانجام در اربعین ۹۸ به بیش از  ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مرز مهران بودیم. همچنین در این سال با تردد بیش از  ۳۲۶ هزار نفر در یک شبانه روز از مرز بین المللی مهران رکورد تردد زوار در کشور شکسته شد. 

از این رو در سال ۹۸ با توجه به ایجاد و توسعه مناسب زیرساخت های اربعین در مجموع شاهد تردد بیش از ۶۵ درصد زوار داخلی و خارجی از مرز بین المللی مهران بودیم.

🔹ادامه دارد ...
 

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است