استانداری ایلام

آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در سطح کشور

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در سطح کشور

مطالبه گری استاندار ایلام الگوی موفق ملی در سطح کشور

🔹قسمت دوم:
✔️ پیگیری های استاندار ایلام در حوزه تقسیمات کشوری، آب و خاک و کشاورزی و اعتبارات

۵- پیگیری های استاندار ایلام در حوزه تقسیمات کشوری
دولت تدبیر و امید در همان آغاز کار نشان داد که در ارتباط با تقسیمات کشوری نگاه سخت و ضابطه مندی نسبت به این مقوله بسیار مهم دارد. از آنجا که در دولت گذشته نسبت تقسیمات کشوری شاهد رویکردی بی رویه در ارتقای برخی مناطق کشور که گاهاً شرایط لازم را برای ارتقاء نداشتن بودیم در این دولت به همان اندازه در این رابطه سخت گیری شد.

با این حال مطالبات به حق مردم کماکان در این حوزه وجود داشت و علی رغم اینکه دولت برای ارتقاء مناطق مختلف سخت‌گیری‌های زیادی انجام داد اما با پیگیری ها و رایزنی های پرتکرار استاندار ایلام و مجموعه مسئولان ذیربط در این رابطه موفقیت های بسیار خوبی حاصل شد بطوریکه امروز در جهت عمل به خواسته ها و مطالبات مردمی از ۲۰ تغییر در حوزه تقسیمات کشوری در دولت تدبیر و امید، استان ایلام با ایجاد یک بخش و دو شهرستان از موفق ترین استان های کشور در این زمینه به شمار می رود.

آنچه که بیش از همه باعث موفقیت استان در توفیقات حاصله شد پیگیری های مداوم و همیشگی استاندار ایلام در رایزنی های فراوان و البته تعامل بسیار خوب وی با مسئولان مربوطه در وزارت کشور بود که در این زمینه منتج به ایجاد بخش دشت عباس، ایجاد شهرستان هلیلان و ایجاد شهرستان چوار شد. با این حال هنوز کار ارتقای برخی از مناطق دیگر استان چون تبدیل دهستان آسمان آباد به بخش در دستور کار جدی دولت و نماینده عالی دولت در استان ایلام قرار دارد.

۶- پیگیری های استاندار ایلام در حوزه آب و خاک و کشاورزی
یکی از بخش های مهمی که همواره مورد تاکید جدی استاندار ایلام قرار گرفته حوزه آب و خاک و کشاورزی است. مضافاً اینکه در سال جهش تولید این بخش از اهمیت دو چندان برخوردار شده و در این میان تلاش‌های استاندار ایلام برای ارتقای جایگاه و شاخص های این حوزه در نوع خود جالب توجه است. در این راستا استاندار ایلام در طول ۴۰ ماه گذشته نگاه خاص و ویژه‌ای به این مقوله بسیار مهم داشته که در این زمینه سرمایه گذاری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی در حوزه کشاورزی و افزایش ۱۶۱ درصدی اعتبارات حوزه آب و خاک و کشاورزی در بودجه ۱۴۰۰ گواهی بر این ادعا است.

از این رو مجموعه تلاش های استاندار ایلام به اتفاق مسئولان مربوطه باعث توفیقات بسیار خوبی در این حوزه شد از جمله ایجاد و بهره برداری از سد گلال، پیگیری ایجاد ردیف و اختصاص اعتبار برای سدهای سیکان، میمه و چناره در بودجه ۱۴۰۰، رتبه اول تولید و فرآوری بذر استان در کشور با تولید سالانه بیش از ۲۴ هزار تن، افزایش ظرفیت سیلوی ذخیره گندم استان از ۱۲۰ هزار به ۴۲۰ هزار تن، افزایش تولید گندم استان از ۱۶۰ هزار به ۳۲۰ هزار تن، افزایش تولید کلزا از ۲۵۰۰ به ۲۲ هزار تن، افزایش زمین های آبی استان از ۶۰ هزار هکتار به ۱۲۰ هزار هکتار که با احتساب ۶۰ هزار هکتار دیگر که هم اکنون دارای پیشرفت فیزیکی بین ۶۰ تا ۹۰ درصد هستند و تا پایان دولت تدبیر و امید تکمیل می شوند، میزان زمینهای آبی استان به ۱۸۰ هزار هکتار می رسد.

با این حال در سالهای اخیر دو طرح مهم و با عظمتی که نماد بارز خدمت رسانی نظام و دولت در حوزه آب و خاک و کشاورزی استان ایلام بشمار می رود یکی طرح ۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی مقام معظم رهبری و دیگری سامانه گرمسیری است. در این زمینه پیگیری های استاندار ایلام برای به ثمر رساندن این دو طرح مهم و حیاتی در نوع خود جالب توجه است. در این زمینه می توان به رایزنی‌های گسترده استاندار در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان در اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان و همچنین اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ برای تکمیل طرح مهم سامانه گرمسیری اشاره کرد.

در ادامه پیگیری های نماینده عالی دولت در استان به همین جا ختم نشد بلکه وی در رایزنی های خود با نمایندگان مجلس برای اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان دیگر جهت تکمیل این طرح مهم وارد رایزنی شده است. با این حال مجموعه پیگیری ها استاندار باعث شده که طرح ۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی مقام معظم ۹۶ درصد و طرح سامانه گرمسیری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد.

اما در این مبحث نمی‌توان به راحتی از تلاش ها و حمایت های بی بدیل استاندار ایلام در حوزه حفظ منابع طبیعی، جنگلی و منابع زیرزمینی غافل شد تا جایی که استان ایلام امروز با بیش از ۷۰ هزار هکتار و با کاشت قریب ۵۰ درصد کل جنگل کاری سالیانه کشور  با اقتدار در این حوزه پیشقراول در حفظ منابع طبیعی و مقابله با بیابان زدایی است. در این زمینه در سال ۹۸ از ۱۷ هزار و ۶۵۱ هکتار جنگل کاری در کشور ۱۰ هزار و ۵۵۱ هکتار در استان ایلام اجرا گردیده است.

از این رو با تلاش‌های انجام گرفته امروز استان الگوی مطرح ملی در عرصه جنگل کاری و بیابان زدایی شناخته می شود به طوری که در سال ۹۸ ایلام بعنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در همایش بین المللی بیابان زدایی کشور چین شرکت می کند. در این راستا اجرای طرح عظیم آبخیزداری در سطح ۱۷۳ هزار هکتار و رتبه اول استان در کشور با فاصله بسیار در نهضت جنگل کاری نمونه‌های از تلاش گسترده نماینده عالی دولت در استان و مجموعه مسئولان مرتبط است.  

با این همه و در حوزه آب و خاک و کشاورزی نمی توان به راحتی از دفاع متعهدانه استاندار ایلام در اختصاص سهمیه آب زمین های کشاورزی گذشت. با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور در چند سال اخیر و محدودیت های منابع آبی، همواره یکی از دغدغه های اصلی استان ها اختصاص سهمیه آب برای زمینهای کشاورزی بوده است.

در این راستا دفاع متعهدانه استاندار ایلام برای حصول میزان آب مورد نیاز زمین های آبی کشاورزان استان مورد تحسین کارشناسان و علاقمندان این حوزه قرار گرفته است، به طوری که در سه نشستی که در کارگروه ملی مبارزه با کم آبی بصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد پس از قانع نشدن استاندار ایلام از میزان حقابه اختصاص یافته به استان وی شخصاً در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در مرکز حضور پیدا می کند و در این نشست برای چندمین بار با دلایل منطقی و ارائه توضیحات لازم خواستار اختصاص سهم آب برای ۱۸۰ هزار هکتار زمین های آبی استان می شود که سرانجام این اصرار و پافشاری مداوم در استیفای مطالبات استان باعث اقناع سازی کارگروه مربوطه می گردد تا این مهم برای ایلام لحاظ شود.

۷- پیگیری های استاندار ایلام در حوزه اعتبارات
شاید به جرات بتوان گفت که یکی از استاندارانی که بیشترین ارتباط و رایزنی را با سازمان برنامه و بودجه کشور بعنوان کلیدی‌ترین سازمان نقش آفرین در پول و اعتبار کشور، داشته است کسی جز قاسم سلیمانی دشتکی نباشد تا مادامیکه امروز حتی کارشناسان این سازمان نام استاندار ایلام را بیش از هر دولت مرد دیگری به خاطر دارند.

و البته حاصل این پیگیری‌ها و تعاملات بسیار خوب، سازنده و موفقیت آمیز بوده است. در این راستا می توان به افزایش قابل توجه بودجه استان در سالهای متوالی و در صدر قرار گفتن استان در بودجه ۱۴۰۰ با افزایش ۶۳.۲ درصدی اعتبارات جاری و ۷۰.۵ درصدی اعتبارات عمرانی استان، افزایش ۱۰۸.۲ درصدی اعتبارات طرح های ملی و ملی استانی شده، افزایش سرانه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان به سه برابر کشوری، رتبه سوم کشور در جذب تسهیلات اشتغال روستایی، اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان برای توسعه روستایی و مناطق محروم استان، رتبه اول کشور در پرداخت تسهیلات آسیب دیدگان از کرونا اشاره کرد.

همچنین اختصاص بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومانی سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، اختصاص ۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه‌ی میادین مشترک نفتی استان، تصویب بیش از ۱ و چهار دهم میلیارد دلار جهت تامین نیازهای ارزی بخش صنعت و معدن استان، اختصاص بیش از ۸۳۰ میلیارد تومان به مناطق سیل زده استان، اختصاص ۲۷۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز اول راه آهن در بودجه ۱۴۰۰، اختصاص ۵۵۰ میلیارد تومان از سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برای سامانه گرمسیری و اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۴۰۰ برای این پروژه مهم، اختصاص ۱۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام و... گوشه ای  دیگر از پیگیری های اثربخش استاندار ایلام در حوزه اعتبارات است.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است