استانداری ایلام

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران:

بارندگی‌های سال ۹۸ کشور را از واردات برنج بی نیاز کرد

بارندگی‌های سال ۹۸ کشور را از واردات برنج بی نیاز کرد

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران:
بارندگی‌های سال ۹۸ کشور را از واردات برنج بی نیاز کرد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری ایلام، اسماعیل نجار روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه در بازدید از روستاهای سیلزده عرب رودبار شهرستان سیروان گفت: سیلاب و بارندگی های سال گذشته ایران را در سال جاری از نظر نیاز به وارات برنج بی نیاز کرد و تولید برنج با سه میلیون تن برداشت، ۳۴۳ درصد افزایش یافت.

وی اظهار داشت: سیلاب در کنار خسارت های جانی و مالی عدیده ای که برای کشور داشت اما برکات زیادی نیز به خود به ارمغان آورد.

وی افزود: از این برکات و نعمات حاصل از بارش باران سال ۹۸ می توان به رفع تنش آبی در ۶۳۰ شهر، پرشدن دریاچه پشت ۲۵۰ سد از بالای ۷۰ تا ۱۰۰ درصد، آبگیری ۶۷ تالاب خشک شده و بهبودی وضعیت خشکیدگی درختان بلوط و رفع تنش آبی این درختان اشاره کرد.

نجار یادآور شد: در جریان سیلاب سال گذشته ۲۵ استان کشور همزمان درگیر شدند و خسارت های این پدیده طبیعی موجب شد تا ۷۳ هزار واحد مسکونی آسیب دیده از سیلاب ساخته شود یا در حال ساخت است و ۸۵ هزار واحد هم تعمیر شد.

وی اضافه کرد: سیلاب سال گذشته ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد و تاکنون بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات بانکی و کمک های بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شده است.

وی گفت: باتوجه به اینکه تعدادی از روستاهای ۲ استان لرستان و ایلام اراضی پایین دست سد سیمره هستند باید این زمین ها به تملک کامل سد درآیند و در این راستا رایزنی هایی با مسوولان دستگاه های مربوطه و باحضور نمایندگانی از ذینفعان و مالکان این اراضی انجام می گیرد.

نجار با بیان اینکه سیلاب مشکلات زیادی را برای مردم این مناطق ایجاد کرد، افزود: با وجود همه چالش ها، هدف کاهش مشکلات و آلام مردم است و مطالبات و خواسته های ساکنان این مناطق پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه دولت و مسوولان در کنار و در خدمت مردم خواهند بود، اظهار داشت: باتوجه به اینکه اراضی پایین دست سد سیمره در روستای چم شیر تملک می شود و بعد از تملک آبگیری خواهد شد، حرم مطهر امامزاده عباس (ع) و قبور شهدای عظیم الشان آرامستان روستا جابجا خواهد شد و امکان جابجایی دیگر قبور میسر نخواهد بود.

روستای چشم‌شیر از توابع شهرستان سیروان در پایین دست سد سیمره قرار دارد که این روستا بر اثر بارندگی‌های سیلابی اوایل سال گذشته کاملا به زیر آب رفت و مکانی جدید برای این روستا جانمایی شد.

منازل مسکونی، مزارع و باغات، قبرستان و امامزاده عباس(ع) روستای چم‌شیر در جریان سیلاب فروردین ماه سال گذشته به علت رهاسازی آب سد سیمره به طور کامل غرقاب شد.

بعد از وقوع این حادثه وزارت نیرو اراضی مسکونی و کشاورزی این روستا را خریداری و به تملک سد سیمره درآورد و ساکنان این روستا باید به سایت جدید نقل مکان کنند.

۳۰۰ واحد مسکونی در سایت جدید چم شیر برای ساکنان این روستا احداث می شود که در بازدید امروز اسماعیل نجار از این سایت ۲۴۱ واحد افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است