استانداری ایلام

ساداتی‌نژاد در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس در استان ایلام:

پروژه بیابان‌زدایی در استان ایلام بی‌نظیر است/ برای اولین بار بودجه کشور بوی کشاورزی می‌دهد

پروژه بیابان‌زدایی در استان ایلام بی‌نظیر است/ برای اولین بار بودجه کشور بوی کشاورزی می‌دهد

ساداتی‌نژاد در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس در استان ایلام:

پروژه بیابان‌زدایی در استان ایلام بی‌نظیر است/ برای اولین بار بودجه کشور بوی کشاورزی می‌دهد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: برای اولین بار بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ بوی کشاورزی می‌دهد و رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه در خصوص سامانه گرمسیری تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی عصر امروز ( دوشنبه ۱۷ خردادماه) در نشست جمع بندی نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی از استان ایلام، گفت: بسیار خوشحال هستم که در این نظارت میدانی در خدمت مردم ایلام که یکی از نمادهای استقامت و استواری در دوران دفاع مقدس بودند رسیدیم.

ایلام قطب دامداری و کشاورزی کشور است

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان ایلام قطب دامداری و کشاورزی  کشور است، ادامه داد: ظرفیت بی‌نظیر استان ایلام همانند برخی از کشورهای اروپایی است و به تنهایی می‌تواند یکی از مناطق صاحب نام در حوزه دامداری و کشاورزی در دنیا باشد.

وی افزود: مردمانی نجیب، مراتعی غنی، آب‌وهوایی متنوع، خاک حاصل‌خیز و موقعیت استراتژیک به منظور صادرات استان ایلام را به استانی محوری برای سرمایه‌گذاری در کشاورزی تبدیل کرده اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که این ظرفیت‌ها طی سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفته شده است و کمبود سرمایه‌گذاری در این استان به چشم می‌خورد.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه از ابتدای صبح تا عصر امروز علی‌رغم محدودیت زمانی از سه شهرستان ایلام، مهران و ایوان بازدید داشتم، تصریح کرد: مشکلات موجود در حوزه‌های کشاورزی، دامداری و عشایری با حضور مسئولین توسط مردم مطرح و بررسی شد.
تکمیل سامانه گرمسیری مطالبه اصلی مردم و کشاورزان ایلامی
وی با بیان اینکه تکمیل سامانه گرمسیری و سدهای نیمه تمام در حوزه‌ آب‌های مرزی مطالبه اصلی مردم و کشاورزان استان است که ضرورت حمایت و پیگیری ویژه دارد، عنوان کرد: تکمیل پروژه سامانه گرمسیری به مبلغی حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

ساداتی‌نژاد با تاکید بر اینکه برای اولین بار بودجه کشور در سال ۱۴۰۰ بوی کشاورزی می‌دهد و رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه در خصوص سامانه گرمسیری تصمیم بسیار مهمی را اتخاذ کرد،  گفت: شروع فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مصوبه سفر مقام معظم رهبری در استان خوزستان که ۹ هزار هکتار از در استان ایلام قرار دارد یکی از مطالبات مردم است و باید سهم آن در بودجه سال جاری دیده شود.

توسعه گلخانه در استان ایلام نیازمند اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی است
وی با بیان اینکه متاسفانه در استان ایلام در زمینه توسعه گلخانه ضعیف عمل شده و تنها ۲۷ هکتار گلخانه در این استان اجرا شده است، تصریح کرد: رشد و توسعه گلخانه با توجه به بحران آب در منطقه یک ضرورت است که به خط ویژه اعتباری ۳۰۰ میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه کشت دیم و اراضی شیب دار به عنوان یک ظرفیت در استان ایلام برخلاف وضعیت موجود در سایر استان‌های غربی مغفول باقی مانده است، ادامه داد: در استان ایلام با ایجاد خط اعتباری ۱۰۰ میلیارد تومانی باید تصمیم عاجلی برای احداث باغات در اراضی شیب‌دار گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه قرار گرفتن استان ایلام در مرز با عراق یک ظرفیت پرقدرت صادراتی را ایجاد کرده که بکارگیری ان در زمینه کشاورزی و دامداری می‌تواند اقتصاد پایداری را در حوزه ملی و فراملی ایجاد کند است، عنوان کرد: ساماندهی مرز و بازارچه‌های مرزی و امضا توافقنامه تجاری در زمینه کشاورزی و دامپروری با کشور عراق می‌تواند به سرمایه‌گذاری در این استان رونق ویژه‌ای بداد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه خشکسالی که در سال جاری رخ داده و رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص آن تذکراتی را در مجلس داده است خسارت بسیار زیادی را برای کشاورزان و دامداران استان ایلام به همراه داشته است، افزود: در خصوص استمهال وام‌های کشاورزی و عشایری لازم است تا اقداماتی صورت بگیرد و باید در مصوبات سفر این موضوع لحاظ شود.

سهمیه خرید تضمینی ۴۵ هزار راسی دام درد عشایر را مداوا نمی‌کند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از عشایر کشور در استان ایلام قرار دارند و باید به آنها یارانه تخصیص داده شود، ادامه داد: سهمیه ۴۵ هزار راسی خرید تضمینی دام با توجه به اینکه حدود ۳۵۰ هزار راس دام مازاد در استان ایلام قرار دارد مشکل عشایر را برطرف نمی‌کند و باید این سهمیه افزایش داده 

شود.

مجوز صادرات ۱۰ تا ۲۰ درصدی دام عشایر داده شود
وی با تاکید بر اینکه عشایری که در مسیر بازدیدها از آنها دیدن کردیم برای تامین آب شرب مورد نیاز خود و احشام دچار مشکل یودند و رفع این مشکل نیازمند خط اعتباری ویژه ۲۰۰ میلیارد تومانی دارد، عنوان کرد: یکی دیگر از خواسته‌های عشایر استان ایلام دریافت مجوز صادرات ۱۰ تا ۲۰ درصد از دام‌های آنها است زیرا در حال حاضر برخی افراد با خرید دام عشایر اقدام به صادرات غیر قانونی با مبلغ پنج برابر قیمت خریداری شده می‌کنند.

ساداتی نژاد، افزود: یکی از مشکلات کشاورزی عدم تمرکز اختیارات در وزارت جهاد کشاورزی است و اتخاذ تصمیمات آنی در حوزه صادرات محصولات مشکلاتی را برای کشاورزان و عشایر به همراه داشته است،  با تصویب طرح تقویت امنیت غذایی این مشکل برای همیشه برطرف می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان ایلام متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی بسیار ضعیف است، گفت: در ایلام علی‌رغم دارا بودن مقام اولی تولید گوشت قرمز و سقز و کسب مقام دوم و سوم در تولید بسیاری از محصولات شاهد خام فروشی هستیم. رفع این مشکل مزمن و استقرار زنجیره ارزش نیازمند خط اعتباری ویژه است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم دارا بودن رتبه اول در تولید گوشت قرمز شاهد ضعف شدید در حوزه دامپروری و دامداری صنعتی و نیمه صنعتی در استان ایلام هستیم، تصریح کرد: ضمن ارائه تسهیلات برای جذب سرمایه گذاران و ایجاد دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی باید خط اعتباری ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها در این زمینه ایجاد شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه در حوزه منابع طبیعی اتفاق بسیار بزرگی در استان ایلام رخ داده است که در کشور نظیر ندارد، ادامه داد: برخی مواقع برای ارائه طرح جنگلبانی نمونه، منطقه‌ای در کشور چین مثال زده می‌شود تا اقدامات بیابان‌زدایی را در این کشور مشاهده کنیم اما اقدامی که در ۳۵ هزار هکتار از اراضی مهران و ۸۵ هزار هکتار از اراضی ایلام صورت گرفته را می‌توان به عنوان یک پروژه نفیس بین‌المللی معرفی کرد که ۸ سال پیاپی رتبه اول منابع طبیعی را برای اداره کل این منطقه به همراه داشته و این پروژه نیازمند حمایت و استمرار است‌.

دو نهالستان ایلام ۵۰ درصد از نهال کشور را تولید می‌کند

وی با تاکید بر اینکه باید از دو نهالستان مادری در استان ایلام حمایت کرد، گفت: ۲۰ میلیون نهال در دو نهالستان مادری استان ایلام تولید می‌شود که این میزان با توجه به تولید ۴۰ میلیون نهال در کشور از ظرفیت تولید ۵۰ درصد از نهال مورد نیاز در دو نهالستان استان ایلام حکایت دارد و نیازمند خط اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی است.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جنگل‌های زاگرس میراث بین‌نسلی هستند که ۱۰ درصد از آن در استان ایلام واقع شده است، ادامه داد: مقابله با مشکلات مختلفی از قبیل حریق و زوال بلوط در این منطقه نیازمند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است که باید در نظر گرفته شود.

۶۴۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در عراق وجود دارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی ریزگردها بیش از سال گذشته مشکلاتی را به همراه دارند. ۶۴۰ هزار هکتار کانون ریزگرد در عراق وجود دارد که باید با همکاری و توافق در  خصوص آنها اقدام شود.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است