استانداری ایلام

محمد صحرایی مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری ایلام

افزایش ۱۵ برابری تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران و چند نکته مهم ...

افزایش ۱۵ برابری تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران و چند نکته مهم ...

افزایش ۱۵ برابری تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران و چند نکته مهم ...
✍️ محمد صحرایی مدیر روابط‌عمومی و امور بین‌الملل استانداری ایلام

| دکتر بهرام‌نیا استاندار ایلام در نشست شورای راهبری تصادفات استان که با حضور سردار مومنی رئیس پلیس‌راه کشور برگزار شد از افزایش ۱۵ برابری آمار تردد زائران از مرز بین‌المللی مهران در مقایسه با سال گذشته خبر داد. خبری که از یک اربعین باشکوه و کم نظیر در آینده پیش رو حکایت دارد. |

در این مجال به گزاره‌های قابل طرح در مورد این افزایش چشمگیر می‌پردازیم:

۱- اشتیاق بالای زوار بعد از دو سال صبر و انتظار به خاطر شرایط کرونایی می‌تواند یکی از دلایل مهم این افزایش باشد.

اگرچه بر اساس نظرسنجی انجام گرفته توسط سازمان حج و زیارت کشور، بیش از ۶۲ درصد مردم تردد از مرز مهران را برای سفر به عتبات‌ عالیات انتخاب کرده بودند اما گزارش استاندار ایلام از افزایش ۱۵ برابری تردد نشان می‌دهد که باید منتظر رکوردشکنی این مرز بین‌المللی در حجم پوشش تردد زوار در اربعین پیش رو نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

۲- آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ایجاد تسهیلات بیشتر در مسیرهای اربعین استان و مرز بین‌المللی مهران. از زمان حضور دکتر بهرام‌نیا به‌عنوان استاندار ایلام همواره اربعین یکی از مهمترین اولویت‌های کاری وی بوده است و در این زمینه شاهد تحرک‌بخشی به فرایند امور در این حوزه هستیم.

به‌طور مثال وی در طول ۸ ماه حضور خود در استان بیش از ۱۶ بار از مسیرهای منتهی به مرز مهران و پایانه مرزی بازدید کرده و از نزدیک در جریان روند امور قرار گرفته است. دکتر بهرام‌نیا در این مدت برای شتاب‌دهی به طرح‌ها و پروژه‌های اربعین در استان توانسته است با تلاش و رایزنی‌های مستمر خود استان‌های معین را در استان مستقر کند و با دیپلماسی موفق در بدنه دولت، نگاه وزارتخانه‌های مرتبط را به این حوزه مهم در استان جلب نماید تا اربعین را صرفا نه با امکانات استانی بلکه با نگاهی فراگیر و ملی از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات استانی و کشوری در این مسیر استفاده نماید.

از این رو استاندار ایلام در مسیر اربعین همواره حمایت رئیس‌جمهور و دولت سیزدهم را در پشت سر خود داشته است به نحوی که وی موفق شد در اولین گام مهم اعتبارات اربعین را تقریبا به میزان دو برابر افزایش دهد. بنابراین، اهتمام جدی استاندار ایلام به همراه اعضای ستاد اربعین استان موجب شده است که امروز بسیاری از زیرساخت‌های اربعین توسعه یابد و این روند در افزایش امکانات و تجهیزات لازم در پایانه مرزی مهران باعث ایجاد تسهیل بیشتر در تردد زوار شده است و این مهم هم می‌تواند یکی از علل افزایش تردد از مرز بین‌المللی مهران باشد.

۳- دیپلماسی فعال و مثبت دکتر بهرام نیا با همتایان خود در استان‌های همجوار کشور عراق به‌ویژه رابطه حسنه با استان واسط در آن طرف مرز بین‌المللی مهران و تعامل و همراهی بسیار خوب مسئولان ارشد کشور با استاندار ایلام نیز موجب شده است فراید تردد زوار تسهیل شود که نمونه آن را می‌توان در حذف ویزا با کمک و پیگیری‌ وزیر محترم کشور با دولت مرکزی عراق و دریافت مجوز انفرادی زوار از طریق ستاد مرکزی اربعین کشور و مذاکره با مسئولان مرتبط عراقی مشاهده کرد.   

۴- تجربه مثبت سال‌های گذشته در انتخاب ۶۵ درصدی مرز مهران توسط زوار برای تردد در ایام اربعین امروز این موضوع را جا انداخته است که مرز بین‌المللی مهران مسیر شماره یک اربعین‌حسینی علیه‌السلام در کشور است.

واقعیت آن است که خاطره خوشی از میزبانی مردم استان ایلام در خدمت رسانی به زوار وجود دارد تا مادامی که امروز این دیار را به‌عنوان پایتخت خادمین اربعین‌حسینی علیه‌السلام می‌شناسند.

در این میان فاصله کم مرز بین‌المللی مهران تا عتبات‌ عالیات، وجود اشتراکات قومی، دینی و فرهنگی در دو طرف مرز و به تبع آن بالا رفتن ضریب امنیت و ... نیز در ایجاد جاذبه بیشتر تردد از این مرز برای زوار اثرگذار بوده است.

 

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است