استانداری ایلام

به قلم: محمد صحرایی

کار بزرگ استاندار ایلام با انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان

کار بزرگ استاندار ایلام با انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان

کار بزرگ استاندار ایلام با انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان
| اهمیت کار بزرگ استاندار ایلام با انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان را با یک حساب سرانگشتی می‌توان این‌چنین به نمایش گذاشت و آن این‌که؛ با این اقدام ارزشمند هر ساله مبالغ زیادی به بودجه استان اضافه می‌شود. |
استان ایلام سرشار از منابع غنی نفت و گاز در کشور است به‌طوریکه حائز رتبه دوم و سوم کشور در این منابع خدادادی است. در سال‌های اخیر و هم‌زمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به حوزه نفت و گاز استان شد به‌طوریکه در سفر ریاست‌محترم جمهوری به استان ۴.۴۵ میلیارد دلار اعتبار به این حوزه اختصاص یافت.
انتخاب نماینده عالی دولت سیزدهم در استان با کوله‌باری از تجربه و تخصص در حوزه نفت و گاز و یک دوره سابقه تقنینی، مزید بر علت شد تا شاهد دستاوردهای مهم و ‌ممتازی در این حوزه باشیم. دکتر حسن بهرام‌نیا زمانی که به‌عنوان استاندار دولت سیزدهم در استان مشغول به کار می‌شود، در اولین نشست شورای برنامه‌ریزی استان از خلأ مهم حوزه انرژی در سند آمایش سرزمینی پرده بر می‌دارد و در اولین اقدام مهم خود به اصلاح این سند بالادستی می‌پردازد تا نام و جایگاه ایلام به‌عنوان استانی که دارای منابع عظیم نفت و گاز در کشور است را یادآوری، حفظ و تثبیت نماید.
استاندار ایلام دانش آموخته مهندسی عمران و دکتری برنامه‌ریزی شهری است و ۳۴ سال سابقه فعالیت در حوزه نفت و گاز و ... دارد. وی از سال ۱۳۶۸ به استخدام شرکت ملی نفت در می‌آید و در حوزه ستادی به‌عنوان مدیر گاز و سپس مجری پروژه ngl3000، مجری پارس شمالی و هشت سال در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، ناظر و مدیر ارشد و سپس به‌عنوان سرپرست مهندسی و ساختمان طرح‌های شرکت ملی نفت مشغول فعالیت می‌شود تا امروز بتواند از این تجربیات گران‌بها در امر توسعه استان استفاده بهینه نماید.
در این راستا و در مدت ۹ ماه تلاش شبانه‌روزی دکتر بهرام‌نیا، شاهد رایزنی‌ها و پیگیری‌های مستمر وی در مرکز در دیدار با مسئولان ارشد کشور، شرکت‌های مهم حوزه انرژی، هلدینگ‌های بزرگ سرمایه‌گذاری چون هلدینگ‌ ایرانیان و خلیج‌فارس و ... همچنین حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، دیدار با وزرا و معاونین وزارت نیرو، نفت و معاونین و شخص رئیس جمهور بوده‌ایم که این مهم آبستن تغییرات مهم و مثبتی برای استان در حوزه انرژی شده است.
ارتقای شاخص‌های نفت، گاز و پتروشیمی در استان، افزایش میزان تولید گاز به یک و نیم میلیارد متر مکعب [از جمله در تنگ بیجار]، انجام مطالعات فاز دوم میدان مشترک نفتی آذر، اختصاص ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان دانان، دالپری، چشمه خوش، باباگیر و ngl3100 دهلران، اختصاص یک میلیون دلار برای میدان‌های مشترک ایلام، اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار در میدان نفتی چنگوله، احداث ابر پروژه‌ای به نام پارک پلی‌پروپیلن با ۹۲ کارخانه و ایجاد قریب ۱۴ هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم، ملزم نمودن تمامی پیمانکاران شرکت نفت در ایلام برای گشایش حساب در استان و استفاده از نیروی بومی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و ... انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان از جمله برنامه‌ها و دستاوردهای مهمی است که در نهایت می‌تواند موجب شکوفایی همه‌جانبه استان در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی شود و ایلام را به قطب انرژی در غرب کشور مبدل سازد.
اما موضوع انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان از آن‌جا شروع شد که از ۱۴۵ هزار بشکه استخراج نفت در غرب کشور، ۱۴۰ هزار بشکه سهم استان ایلام و تنها پنج هزار بشکه سهم دو استان لرستان و کرمانشاه می‌باشد، این در حالی است که استانی که ۹۷ درصد استخراج نفت در آن صورت می‌گیرد از فوائد مالیات حاصل از نفت و گاز محروم شده است!
در این راستا استاندار ایلام بارها در دیدارها و نشست‌های تخصصی حوزه انرژی ازجمله در ایلام و در حضور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به این مهم اشاره کرد و گفت؛ «ایلام فقیر نیست؛ اگر حق قانونی ما را بدهند، وضعیت استان متفاوت خواهد شد.» دکتر بهرام‌نیا همچنین در جریان سفر کوتاه وزیر اقتصاد در تیرماه سال جاری به استان، از فرصت استفاده کرد و مجددا مطالبه‌گر انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان شد و امروز این پیگیری‌های مستمر نتیجه داده است.
بنابراین، از این پس درآمدهای مالیاتی شرکت‌های بزرگ نفت و گاز غرب کشور در استان ایلام هزینه می‌شود. به‌طوریکه از بابت این پرونده ضمن اینکه سهم یک درصدی آلایندگی به استان پرداخت می‌شود و صرف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری می‌گردد، درآمدهای مالیاتی ارزش افزوده و حقوق و عملکرد نیز صرف انجام امور عمرانی و زیرساختی در استان خواهد شد.

نکته مهم در این خصوص به ارزش افزوده ناشی از درآمد مالیاتی برمی‌گردد که به سمت دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان هدایت می‌شود و در مجموع کل این پول به درآمدهای استان در حوزه خزانه اضافه و منجر به افزایش درآمدهای استان می‌گردد.
این موضوع از آن‌جا حائز اهمیت است که هر اندازه درآمد هر استان افزایش یابد به همان نسبت سهم آن استان در مرکز بابت تخصص اعتبار به پروژه‌های عمرانی و اعتبارات جاری افزایش می‌یابد و به همان تناسب اعتبار به خزانه آن استان نیز افزوده می‌شود.
مخلص کلام این‌که همواره یکی از مطالبات دیرین مردم استان ایلام انتقال پرونده مالیاتی نفت و گاز غرب کشور به استان بوده که امروز با تلاش‌های استاندار ایلام در طول ۹ ماه گذشته محقق شده است، مطالبه‌ای که سالیان سال بر زمین مانده بود و هر سال به اندازه بخش مهمی از بودجه عمرانی استان از اعتبارات استان در جایی دیگر هزینه می‌شد.
عظمت و بزرگی این کار در این است که از این به بعد اعتبارات حاصل از درآمد مالیاتی حوزه انرژی در استان هزینه می‌شود تا موتور توسعه استان با شتاب مضاعفی نسبت به گذشته بچرخد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است