استانداری ایلام

جاده-سازی

ایلام -کارگاه جاده سازی اربعین

ایلام -کارگاه جاده سازی اربعین

قاسم سلیمانی دشتکی در گفتگو با ایرنا - استان ایلام و مرز مهران از مهمترین و اصلی ترین کریدورهای خروج و ورود زائران عتبات عالیات در طول چند سال اخیر بوده است که در ایام اربعین حضور میلیونی مردم در این منطقه نمود بیشتری دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام : با توجه به حجم زیاد تردد از راه های موصلاتی استان ایلام در زمان اربعین حسینی، توسعه و تقویت زیرساخت های استان در حوزه های مختلف به ویژه راه های مواصلاتی در دستور کار جدی مسئولان ارشد کشوری و استانی قرار گرفت.

احداث راه های جدید و توسعه یا بهسازی راه های موجود استان ایلام در سال های اخیر از وضعیت مطلوب و رو به رشدی برخوردار بوده است و این روند کماکان با شتاب بیشتری ادامه دارد.

باتوجه به اینکه استان ایلام در آستانه اربعین حسینی و ورود خیل عظیم زائران برای سفر به عتبات عالیات قرار دارد خبرگزاری ایرنا بر آن شد تا در این زمینه آخرین وضعیت راه های استان ایلام مصاحبه ای اختصاصی با استاندار ایلام انجام دهد که ماحصل این گفت و گو به شرح ذیل است:

قاسم سلیمانی دشتکی اظهار داشت: باتوجه به حذف روادید سفر به عراق و نیز ویژگی ها و موقعیت های خاص استان ایلام و مرز مهران این پایانه مرزی امسال پذیرای خیل زیادی از زائران اربعین خواهد بود.
وی افزود: برنامه ریزی ها و تمهیدات اندیشیده شده برای اربعین امسال به گونه ای است که در مقایسه با سال گذشته مشکلات و نقاط ضعف رفع شود یا به کمترین میزان کاهش یابد و یکی از مهمترین اقدامات در این راستا تلاش برای رفع گره های ترافیکی در مسیرهای منتهی به مرز مهران است.

چهارخطه کردن مسیر حمیل – ایلام در دستور کار است
سلیمانی دشتکی در خصوص شرایط فعلی مسیرهای استان ایلام یادآور شد: قطعه اول مسیر حمیل به پایانه مرزی مهران که از مهمترین مسیرهای ارتباطی محسوب می شود که طول این قطعه از حمیل تا ایلام ۷۸ کیلومتر بوده که از این مقدار ۳۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان کرمانشاه قرار دارد که توسط اداره کل راه و شهرسازی استان در دست مطالعه برای چهارخطه شدن است.


وی گفت: پیرو مکاتبه و رایزنی با وزیر راه و شهرسازی دستور چهارخطه شدن این مسیر از سمت استان کرمانشاه نیز صادر شد و ادامه این جاده در حوزه استحفاظی استان ایلام به طول ۵۸ کیلومتر است که تاکنون چهار بانده کردن ۲۱ کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

استاندار ایلام ادامه داد: همچنین عملیات اجرایی چهار خطه کردن این مسیر، در طول ۱۵ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در دست اقدام است که تا اربعین امسال ۶ کیلومتر از آن تکمیل می شود و ۱۳ کیلومتر دیگر حدفاصل تقاطع غیرهمسطح سرابله تا بعد از پلیس راه شباب جهت پیمان سپاری در مرحله فراخوان مناقصه و انتخاب پیمانکار است.

سلیمانی دشتکی افزود: پروژه تقاطع غیر همسطح سرابله و تعریض مسیر ورودی از محور اصلی حمیل - ایلام تا ورودی شهر سرابله و نیز مطالعه و برآورد ساماندهی تقاطع کارزان در دست اقدام است.

وی در خصوص تونل موازی تونل آزادی نیز گفت: مطالعات احداث یک تونل موازی تونل آزادی به طول سه هزار متر در تراز حدود ۵۰۰ متر پایین تر از تونل موجود انجام گرفته و در مرحله فراخوان جهت انتخاب پیمانکار است.

استاندار ایلام تاکید کرد: ارزش ریالی عملیات های انجام شده در مسیر حمیل - ایلام اعتباری افزون بر یک هزار میلیارد ریال است.

ورودی ارغوان گلوگاه حساس در ساماندهی ترافیک ایلام

سلیمانی دشتکی در مورد ورودی ارغوان گفت: ایجاد پل زیرگذر ارغوان در ورودی شهر ایلام از جمله اقدامات خوب و مثبت در حوزه راه سازی و تقویت زیرساخت های مواصلاتی است که تا قبل از اربعین به بهره برداری می رسد.

وی افزود: به منظور ایمن سازی و کاهش ترافیک ورودی شهر ایلام و همچنین دسترسی مسافران از کنارگذر شرقی ایلام و دره ارغوان به داخل شهر، احداث این زیرگذر با قراردادی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

سلیمانی دشتکی توضیح داد: در مجموع این قطعه به صورت چهار خطه ساماندهی شده است که شامل تقاطع غیر همسطح ارغوان، کنارگذر شرقی ایلام و قطعه ایلام تا مهدی آباد با مبلغ هزینه شده ۷۰۰ میلیارد ریال که به بهره برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: قطعات مذکور، به عنوان گلوگاه های حساس، نقش عمده ای در ساماندهی ترافیک داخل و خارج شهر، افزایش ایمنی و کاهش تصادفات خواهد داشت.

ضرورت بهسازی و توسعه مسیر مهدی آباد تا سد آل اسحاق
استاندار ایلام در ادامه به مسیر انتهای مهدی آباد تا سد آل اسحاق ( قطعات اول و دوم و سوم) به طول ۶۲ کیلومتر اشاره کرد و گفت: فاز اول این مسیر به طول ۱۱ کیلومتر است که ۴ کیلومتر آن به صورت چهار خطه به اتمام رسیده و تونل موازی تونل کربلا نیز به طول ۷۶۰ متر حفاری شده و پیمانکار مشغول عملیات کف برداری است.

وی از پایان عملیات ساخت یک قطعه پل در این مسیر خبر داد و گفت: این مسیر دارای ۲ پل بزرگ شامل یک پل ۶۰ متری ( با سه دهانه ۲۰ متری ) و یک دهنه پل سی متری است که با توجه به تسریع در روند احداث این پل ها، عملیات ساخت پل ۶۰ متری به اتمام رسیده و دومین پل نیز در روزهای آتی به بهره برداری می رسد.

سلیمانی دشتکی سپس در خصوص حفاری ۲۷۰ متر از تونل دوم (به طول ۸۴۴ متر) حدفاصل کیلومتر ۶ و هفت در این مسیر اظهار داشت: این ۲ تونل نقش بسیار حائز اهمیتی در رفع ترافیک مسیر ایفا خواهند کرد.


وی افزود: ۲ کیلومتر دیگر از این مسیر تا قبل از اربعین مورد بهره برداری قرار می گیرد، برای تکمیل کل این پروره ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

استاندار ایلام در مورد آخرین وضعیت مسیر از تونل کربلا تا پایانه مرزی مهران هم توضیح داد: قطعه دوم این مسیر به طول ۱۹ کیلومتر و ارزش ریالی ۲۰۰ میلیارد ریال است که ۱۰ کیلومتر از این مسیر به صورت چهار خطه به اتمام رسیده و ۶ کیلومتر دیگر تا اربعین امسال به بهره برداری می رسد.

سلیمانی دشتکی در ادامه به ساماندهی همسطح محدوده تقاطع صالح آباد به طول حدود ۲.۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی تکمیل تقاطع صالح آباد، به صورت غیر همسطح نیز توسط پیمانکار در حال انجام است و احداث تقاطع مذکور نقش عمده‌ای در ایمنی مسیر و کاهش تصادفات دارد.

وی به قطعه سوم این مسیر به طول ۴۰ کیلومتر (با احتساب ۱۰ کیلومتر واریانت کنجان چم) اشاره و یادآوری کرد: ۲۵ کیلومتر این قطعه در کنار مسیر قبلی اجرا می‌شود که ۲۲ کیلومتر آن به صورت چهار خطه به اتمام رسیده است.
استاندار ایلام ادامه داد: عملیات اجرایی سه کیلومتر از این ۲۵ کیلومتر نیز در دست اجراست که تا اربعین سال جاری به بهره برداری می رسد و به زیربار ترافیک و تردد می رود.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اتمام ۶ کیلومتر اصلاح مسیر رفت در محدوده پل کنجان چم افزود: عملیات اجرایی مسیر برگشت محدوده کنجانچم به طول ۱۰ کیلومتر نیز در حال انجام است.

تعریض و توسعه مسیر کنجانچم با احداث سه دهنه پل

به گفته استاندار ایلام در این مسیر، سه قطعه پل بزرگ وجود دارد که کار ۲ پل ۱۰۰ متری به اتمام رسیده و روند عملیات احداث یک دهنه پل دیگر به طول ۱۴۰ متر در حال اجرا است، مجموع اعتبار این پروژه یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

سلیمانی دشتکی در مورد ادامه مسیر از سد آل اسحاق تا پایانه مرزی مهران به طول ۲۵ کیلومتر اظهار داشت: این جاده از سد آل اسحاق تا پل زائر به طول ۱۴ کیلومتر به صورت چهار خطه اجرا شده است و عملیات نصب نیوجرسی هم در آینده نزدیک پایان می یابد و عملیات چهار بانده کردن مسیر از مهران تا پایانه مرزی به طول ۱۱ کیلومتر نیز اجرایی شده است.

رفع موانع ترافیکی در مسیر پایانه مهران
وی از ایجاد میدان توزیع ترافیک ورودی پایانه و روشنایی کل مسیر خبر داد و گفت: کنار گذر شرقی مهران به طول هشت کیلومتر احداث و کنارگذر غربی مهران نیز به طول ۱۲ کیلومتر جهت تردد اضطراری ساماندهی و کار آسفالت آن شروع شده و برای این طرح ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

استاندار ایلام در مورد برنامه های در دست اقدام برای رفع گره های ترافیکی در پایانه مرزی مهران توضیح داد: مطالعات جامع تقاطع ها و کنارگذر های شهر مهران، مسیر مهران به پایانه مرزی، شامل تقاطع های اربعین، برکت، سیدحسن، آذر و ۶ خطه پل زائر- پایانه برکت انجام گرفته که جهت اجرای عملیات مذکور بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که با توجه به اولویت بندی صورت گرفته، به نسبت تخصیص اعتبار، اجرایی خواهند شد.

سلیمانی دشتکی در پایان تاکید کرد: تمام تمهیدات و برنامه ریزی های لازم برای حضور ایمن زائران و کاهش معضلات ترافیکی و حوادث جاده ای برای اربعین امسال اندیشیده شده است.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است