استانداری ایلام

آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

آیا پائین بودن سهم استان از کل درآمدها به معنی کاهش درآمد و خرید مردم است؟

آیا پائین بودن سهم استان از کل درآمدها به معنی کاهش درآمد و خرید مردم است؟

اما واقعیت آن است که در این نمودار منظور از درآمد، درآمد خانوارها نیست بلکه درآمد مالیاتی استان مد نظر است و البته این آمار به دلایل ذیل با این توزیع ارائه شده فی نفسه برای استان بد نیست؛

الف.ایلام چون مناطق مرزی، جنگی و غیربرخوردار محسوب می شود از معافیت مالیاتی برخوردار است و این مهم در این توزیع نمود دارد.

ب. غالب شرکت های توانمند و بزرگ ایلام محل پرداخت مالیات آنها در استان نیست؛ شرکت های وابسته به میادین نفتی، پتروشیمی، گاز، نیرو و کارخانه سیمان و  ... درآمدهای این شرکت ها در مرکز واریز می شود.

🔸گفتنی است که موضوع پرداخت درآمدهای شرکت های بزرگ در استان بارها از طریق استاندار محترم ایلام پیگیری شده است و اما هدف از این کار صرفا بحث افزایش درآمد مالیاتی نبوده بلکه هدف بازگشت مالیات بر ارزش افزوده بوده که قسمتی از آن به استان برگردد.

🔸از این رو منظور از کاهش درآمد در اینجا، به دلایل ذیل کاهش درآمد مردم نیست؛
اول. برطبق بررسی های بعمل آمده استان ایلام یکی از پرخرج ترین مردم کشور محسوب می شوند و البته کسی هم که درآمد نداشته باشد خرج و هزینه آنچنانی هم نمی تواند داشته باشد.

دوم. براساس تحقیقات بعمل آمده در استان ایلام از هر 5 نفر 3 نفر صاحب خودرو هستند و این آمار به نسبت دیگر استان های کشور در صدر جدول قرار دارد.

سوم. احتمالا افزایش هزینه و خرج را دلیل افزایش تورم بدانیم، بله درست است در آمارها نیز به این مهم اشاره شده اما همین عامل خود بازخوردی از بالا رفتن توان خرید خانوارهای ایلامی است.

🔸با تحلیل نمودار عرضه و تقاضا مشخص مى شود که تورم معمولا به دو علت شکل مى گیرد؛
1- تورم ناشی از فشار هزینه که آن ناشى از افزایش قیمت نهاده هاى تولید یا مواد اولیه مى باشد. در این نوع تورم افزایش قیمت یک کالا بدون آنکه تقاضاى آن تغییر یافته باشد، اتفاق می افتد.

٢- تورم ناشى از افزایش تقاضا که با افزایش قدرت خرید آحاد جامعه یا افزایش تقاضاهایى به قصد سرمایه گذارى، تقاضا براى خرید بسیارى از کالاها و خدمات افزایش مى یابد و این سبب افزایش قیمت ها مى شود.

🔸نکته حائز اهمیت در تحلیل دلایل افزایش نرخ تورم این است که بتوانیم دلیل و نوع افزایش قیمت ها از منظر تورم ناشی از فشار هزینه یا تورم ناشی از افزایش تقاضا و یا ترکیب آنها را شناسایی کنیم تا بتوانیم تحلیل کامل ترى براى پیش بینى نرخ تورم داشته باشیم و در اینجا به استناد موارد یادشده در خصوص پرخرج بودن مردم شکل دوم از تورم مورد تاکید قرار می گیرد.

❇️ بنابراین و براساس گزاره های "الف"، "ب"، "اول،" "دوم،" "سوم،" "1"و "2" می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش سهم استان از در آمدها در نمودار مذکور نمی تواند صرفا دلیل کاهش توان و خرید مردم باشد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است