استانداری ایلام

آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

گردش آزاد اطلاعات در اتاق شیشه ای دولت در استان ایلام

گردش آزاد اطلاعات در اتاق شیشه ای دولت در استان ایلام

اگرچه علل و عوامل مختلفی می تواند در توزیع این جدول دخالت داشته باشد اما از تعداد کم درخواست کنندگان در این سامانه در استانی چون ایلام به نسبت دیگر استان ها این فرضیه به ذهن متبادر می شود که احیانا در این استان احساس نیاز کمتری برای رجوع به این سامانه وجود داشته است.

مدت هاست که استاندار ایلام بر اطلاع رسانی شفاف و پاسخگویی به موقع دستگاه های مختلف تاکید دارد و البته خود در این راستا پیشگام بوده است و در اینجا به اختصار به برخی اقدامات وی در جهت گردش آزاد اطلاعات در استان اشاره می گردد؛

اول. مصونیت خبرنگاران از شکایت مدیران.  دستور صریح و قاطع سلیمانی دشتکی در نشست با اصحاب رسانه مبنی بر نظارت رسانه ها بر امورات پیش روی استان و برحذر داشتن دستگاه های اجرایی از شکایت خبرنگاران و رسانه ها به بهانه نقد را بایست نقطه عطفی در شفافیت امور به کمک رکن چهارم دموکراسی در استان ایلام نامید چراکه امروز قاطبه مدیران استان از دستور استاندار تمکین نموده تا در این دولت شاهد کمترین رویارویی بین رسانه ها و دستگاه های اجرایی باشیم.

دوم. اتاق شیشه ای و پخش مستقیم جلسات در استان ایلام. برگزاری جلسات اقتصاد مقاومتی بصورت زنده و ایضا برگزاری شورای برنامه ریزی استان و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان ها در سفر های شهرستانی موید این مطلب است که دولت در استان ایلام چیزی برای پنهان کردن ندارد و بصورت شفاف و بی واسطه در یک اتاق شیشه ای مردم را در جریان امورات خود قرار می دهد.

سوم. میز خدمت راهی برای حذف بروکراسی و در دسترس قرار گرفتن مسئولان. کار ابتکاری دیگری که امروز در استان ایلام در حال اجرا است برگزاری هفتگی میز خدمت در ادارات و مساجد استان است. حرکتی که مسئولان را بطور مستقیم در دسترس مردم قرار می دهد تا بلاواسطه خواسته ها و مطالبات خود را بیان کنند و پاسخ لازم را نیز دریافت نمایند. واضح است که هرچقدر ارتباط مردم با مسئولان راحت تر باشد و مسئولان بیشتر در دسترس قرار گیرند انباشت مطالبات و سئولات مردم کمتر می شود.

چهارم. برگزاری تور اشتغال و سرمایه گذاری در استان. به دستور استاندار ایلام در یک رویکرد منحصر به فرد کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به اتفاق مدیران دستگاه های ذی ربط با مدیریت معاون محترم امور اقتصادی استاندار به شهرستان های استان سفر می کنند و در جلسه مشترک شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری استان و شهرستان با حضور متقاضیان اشتغال و سرمایه گذاران حاضر می شوند و به بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی و تشریح طرح ها و پروژه های بی نام اقدام می کنند که این امر با استقبال گسترده ای مواجه شده است.

پنجم. سفر به شهرستان ها و مناطق محروم. ابتکار دیگری که در این ایام شاهد آن بوده ایم سفرهای شهرستانی و بخشی استاندار ایلام و مجموعه مدیران استانی بود. این حرکت ارزنده مسئولان استان را هر از چندگاه یکجا در یک شهرستان و بخش محروم دور هم جمع می کند و بی واسطه رو در روی مردم قرار می دهد تا هم مردم بتوانند مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند و هم مسئولان با اتخاذ تصمیمات متناسب با خواسته ها بتوانند در راستای و مطالبات مردم گام بردارند.

ششم. حضور مستمر مسئولان در سامانه سامد. یکی دیگر از راه های ارتباط با مردم حضور مستمر نماینده عالی دولت در استان، معاونین ایشان و مدیران دستگاه های اجرایی استان در سامانه "سامد" است تا بطور مستقیم پاسخگوی سئوالات و خواسته های مردمی باشند.

هفتم. تشکیل حلقه های مشورتی متعدد در استان. در طول یک سال گذشته استاندار ایلام حلق های مشورتی فراوانی از بین اقشار و توده های مختلف مردم انتخاب کرده است. وی علاوه بر اینکه مدیران دستگاه های اجرایی و فرمانداران را ملزم نمود که مشاور جوان انتخاب کنند خود نیز در این مهم پیشگام بوده است تا در حوزه های مختلف حلقه های مشورتی تشکیل دهد و از نظرات و پیشنهادات آنها استفاده نماید.

جان کلام آنکه امروز احساس نیاز کمتر ایلامیان به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات می تواند بازخوردی از رویکرد مثبت اتاق شیشه ای دولت تدبیر و امید در استان ایلام باشد که گردش آزاد اطلاعات در استان را بیش از پیش روانتر ساخته است چرا که این رویکرد مردمسالارانه تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مسئولان را در منظر افکار عمومی بصورت بی واسطه به تصویر می کشد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است