استانداری ایلام

آیت قیصربیگی مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام

منصفانه قضاوت کنیم!

منصفانه قضاوت کنیم!

زمانی که رتبه بیکاری استان ایلام در بین اعداد 19 و 21 بر قله نخست بیکاری کشور تکیه زده بود آنها از دلسوزی خود برای مردم نگفتند! اما امروز در دولتی که ظاهرا بر ذائقه آنان خوش ننشسته است اتفاقات مثبت آن دولت در استان را برنمی تابند! آنان در حالیکه نرخ بیکاری استان را به استناد همین مرکز آمار از اول کشور به میانه جدول در دولت یازدهم تنزل یافته و امروز در دولت دوازدهم در رتبه 22 کشور قرار گرفته است را مورد انتقاد و نکوهش قرار می دهند!

اما در این گیر و دار سایت غرب آنلاین در یک نقدی که به تحلیل وضعیت بیکاری در استان توسط روابط عمومی استانداری ارئه شده است، دست خود را رو کرده است! آنها با این تحلیل گفته ها و انتقادهای قبلی خودشان را زیر سئول برده اند و تحلیل مثبت روابط عمومی استانداری ایلام را که به استناد همین داده های مرکز آمار ایران بوده را به بهانه فصلی بودن آمار زیر سوال برده اند! در اینجا باید این تلنگر را یادآوری کرد که اگر آمارهای نقطه ای(فصلی) پایدار و قابل اعتماد نیستتد پس چرا خود آنها از آن مستمسکی برای تخریب عملکرد دولت در استان ساخته اند!

اصلا یکی از دلایل پرداختن به این موضوع از طرف روابط عمومی بزرگنمایی های بی حد وحصر عده ای بود که هرچه شاهد نتایج اشتباه تحلیل ها و پیش بینی های خود می شوند باز کماکان بر این راه ناصواب در مخالفت با دولت اصرار دارند! با این حال و اگر چه استاندار محترم ایلام بارها گفته است این رویه محاسبه اشتغال و بیکاری را قبول ندارد چراکه یک ساعت کار نمی تواند دال بر اشتغال یک نفر باشد اما اداره کل روابط عمومی به ناچار در پاسخ به یک جانبه نگری برخی رسانه ها و برای اقناع افکار عمومی و تصحیح موارد خلاف واقع منتقدان بران شد تا از طریق داده های رسمی مرکز امار کشور در این خصوص روشنگری نماید. حال که نتیجه کار معکوس شده است  آنها در یک فرار به جلو این نتایج را بی اثر خوانده اند در حالی که خود قبلا با همین داده های مرکز آمار علیه مسئولان دولتی، داد سخن رانده اند!

 حال چگونه است که آمار نقطه ای آنها از وضعیت بیکاری در فصل پائیز 96 مرجع است و درست اما آمار فصل تابستان همان سال که همزمان با آغاز بکار سلیمانی دشتکی در استان ایلام است را نادرست می خوانند؟!سئوال دیگر این است اگر بهبودی رتبه نمی تواند دلیلی بر موفقیت استان باشد پس چرا دائم رتبه های در قعر جدول بودن استان را علم می کنند و آن را بهانه ای برای انتقاد از مسئولان می سازند! اگر ملاک قضاوت است پس چرا امروز قابل استناد نیست!

اگر رتبه برای دیگر استان ها خوب است حال که وضعیت بیکاری استان از صدر جدول به میانگین کشوری عدول کرده است و اکنون به رتبه 22 آمده است قابل استناد نیست!!!
اگر این رتبه مهم نیست آیا انها استان ایلام را جدا از کل کشور در نظر گرفته اند یا موضوع بیکاری را صرفا تابع علل و عوامل درون استانی پنداشته اند!  

و نکته آخر اینکه اگر بحث سفسطه باشد نوک پیکان به طرف خود آنها دراز است چرا که آنها بصورت ناقص وضعیت بیکاری استان را بررسی نموده اند! آنها در یک بازه زمانی خاص (فصل پائیز 96) که نرخ بیکاری استان پائین بوده را ملاک قرار داده اند و آن را با زمانی که این رقم افزایش پیدا کرده است مقایسه نموده اند! این در حالی است که به نقطه ماقبل آن یعنی پایان فصل تابستان 96 در همان سال کاری نداشته اند چراکه اگر بدان می پرداختند نتایج به نفع استان تغییر می کرد. آری انها کاری به روند مثبت یا منفی نمودارها ندارند مهم این است که از اعداد و ارقام یک خروجی منفی علیه مسئولان استان بگیرند!

با این اوصاف بر آن شدیم تا این دوبازه زمانی مورد تحلیل قرار گیرد؛
الف؛ آغاز بکار دولت تدبیر و امید (دولت یازدهم) از اواسط سال 92 تا اواسط سال 96
ب.؛ آغاز بکار حضور سلیمانی دشتکی تا اکنون (پایان تابستان 96 تا پایان پائیز 97 که تقریبا مصادف بوده با دولت دوازدهم)

جان کلام آنکه حاصل داده های مرکز آمار نشان می دهد که در پایان دولت دهم با نرخ بیکاری بین 19 و 21 استان ایلام در رده های اول و دوم کشور بوده است که در پایان دولت یازدهم در یک روند مثبت با نرخ بیکاری 11.7 به میانگین کشوری و در رتبه 15 کشور قرار می گیرد و با آغاز دولت دوازدهم و حضور سلیمانی دشتکی در بازه زمانی یک سال و سه ماه با نرخ بیکاری 10.6 این رتبه به عدد22 رسیده است.

تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است