استانداری ایلام

تحت اقدام قرار گرفتن دو طرح مهم کشاورزی در استان در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی با استاندار ایلام

اجرای طرح احیای اراضی شیب دار/اجرای طرح ۲۰ هزار هکتاری برنج در مناطق مستعد استان

اجرای طرح احیای اراضی شیب دار/اجرای طرح ۲۰ هزار هکتاری برنج در مناطق مستعد استان

 تحت اقدام قرار گرفتن دو طرح مهم کشاورزی در استان در دیدار معاون وزیر جهاد کشاورزی با استاندار ایلام
قاسم سلیمانی دشتکی مطرح کرد:
 اجرای طرح احیای اراضی شیب دار/اجرای طرح ۲۰ هزار هکتاری برنج در مناطق مستعد استان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری ایلام، صبح امروز پنجشنبه ۲۲ خرداد ماه سلیمانی دشتکی استاندار ایلام در دیدار طهماسبی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی خواستار اجرای طرح احیای اراضی شیب دارد در استان شد و گفت: در استان اراضی شیب دار و زمین های استان در اثر فرسایش خاک به مرور دارد از بین می رود و برای نجات و احیای آن نیازمند اجرای طرح احیای اراضی شیب دار هستیم.

وی با اشاره به این مطلب که مردم در دل جنگل زمین ها را در جهت شیب شخم می زنند، افزود: این رویکرد بایست اصلاح شود و البته ظرف یکی دو سال گذشته با به راه انداختن نهضت آبخیز داری در صدد رفع این مشکل برآمده ایم.

وی افزود: در برخورد غیر متعارف با زمین هر ساله بر اثر بارندگی حدود ۵ تا ۶ میلیمتر خاک از بین می رود در حالیکه سالهای سال طول می کشد تا یک میلیمتر خاک تشکیل می شود!

استاندار ایلام از آبخیز داری و کشت درختان مثمر و گیاهان دارویی و سازگار با منطقه بعنوان یک راهبرد قوی در حفظ زمین، جنگل و منابع آبی استان یاد کرد و گفت: با هماهنگی های صورت گرفته برای احیای اراضی شیب دار استان، در این راستا یک کارگروه تخصصی تشکیل می شود و موضوع در دستور کار جدی دولت در استان قرار می گیرد.

وی در ادامه با توجه به استعداد منطقه خواستار اجرای طرح کشت های مستعد چون کشت برنج در برخی مناطق استان شد و گفت: برخی مناطق استان که دارای وضعیت خوبی در منابع آب هست می توان کشت برنج را در سطح وسیع اجرایی کرد.

سلیمانی دشتکی از توافقات بعمل آمده برای اجرای طرح  ۲۰ هزار هکتار در سه منطقه مستعد کشت برنج در استان خبر داد و گفت: در تلاش هستیم اجرای این طرح را در مناطق مستعدی چون دشت عباس سیروان و چرداول مجوز کشت بگیریم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این دیدار استان ایلام را بسیار مستعد برای باغداری توصیف کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی بسیار مناسب استان و همچنین بارندگی های اخیر رشد و توسعه باغات و گلخانه ها می تواند هم از نظر درآمد و هم از نظر اشتغالزایی در استان بسیار موثر باشد.

مهندس طهماسبی از طرح  ۵۰۰ هزار هکتار برای احیاء اراضی شیبدار در کشور  خبر داد و افزود: ما می توانیم درصد خوبی از این میزان را به استان ایلام اختصاص دهیم.

وی همچنین گسترش باغات پسته در استان را بسیار موثر دانست و گفت: این استان از اقلیم مناسبی برای ایجاد و گسترش باغات پسته برخور داراست و در این زمینه نیز استان باید فعالیت بیشتری را آغاز کند.

گفتنی است استاندار ایلام همچنین در تماس تلفنی با وزیر جهاد کشاورزی خواستار صدور مجوز برای ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان برای کشت برنج شد.

قاسم سلیمانی دشتکی در این تماس با دکتر خاوازی بیان کرد: با توجه به بارش های خوبی که در سطح استان داشتیم و ذخیره‌ی خوبی که از لحاظ آب های زیرزمینی در استان ایجاد شده، ایلام مستعد کشت برنج است و در این زمینه طرحی از ظرفیت های شهرستان های استان تدوین شده است و در دیدار آتی تقدیم خواهد شد.

تگ های مهم
تصاویر پیوستی
ثبت نظرات

آخرین نظرات نمایش تمامی نظرات


تاکنون نظری ثبت نشده است